jmd said:
I must admit that the famous Greek vase does lend itself a little to having visual similarities to card L'Amoureux - in that we have there a man between two women.
This is about, however, where it seems to stop.
I can also see how the hand of the woman on the left-hand side of the card can at times be seen as touching the area of the central figure's genitalia. This, however, is only hinted at and only seen that way if already accepted that there is that intent.
La remarque sur le côté suggéré du dessin, de ce geste, qu'on ne peut "voir" et comprendre que si on y pense... est un caractère commun de la carte du tarot et de quelques images de vases grecs que jai mises avec (et même une d'un sarcophage romain).
The remark on the side suggested of the drawing, of this gesture, that one cannot “see” and to understand only if one thinks of it… is a common character chart of the tarot and some images of Greek vases that jai put with (and even one of one Roman sarcophagus).
Séparément, ce geste est bien sûr douteux sur ces images, mais quand il se répète en "série" sur le même thème, arrêté au même instant inachevé, souvent renforcés par la direction du regard, l'intention de suivre un "modèle canonique" me semble évidente. Et cela appartient à l'écriture imagée dionysiaque, que de suggérer certaines informations sur les rituels qu'aux seuls initiés, ici connaissant ce geste, et donc à même de le reconnaître, là où le profane ne remarque rien. Pour le tarot, le phallus lui-même n'est que suggéré, par les jambes nues du jeune homme, ce qui est déjà, en soi, une tenue érotique, "indécente" dirait un non-dionysaste...
Separately, this gesture is of course doubtful on these images, but when it is repeated in “series” on the same topic, decree at the same unfinished moment, often reinforced by the direction of the glance, the intention to follow a “canonical model” me seem obvious. And that belongs to the dionysiaque picturesque writing, to suggest some information on the ritual one that with the only initiates, here knowing this gesture, and thus capable it to recognize, where the layman does not notice anything. For the tarot, the phallus itself is only suggested, by the naked legs of the young man, what is already, in oneself, an erotic behaviour, “indecent” a non-dionysaste would say...
jmd said:
It seems as likely to me to be a guiding hand that directs the young couple towards each other.
I suppose that where I remain unconvinced in all this is in the general dionysian origin of tarot theory.
I remain open to looking into the possibility, but would have to first be convinced not by finding image-parts of semblance, but rather an overall explanatory rapport between, on the one hand, the Atouts of the Tarot, and on the other Dionysian thought and practice.
...and perhaps, by stating that, I am also simply showing my relative ignorance on the subject, for though I have read sufficient materials to be familiar with the broader views, I have not studied it in any detail that such a connection comes in any way naturally.
Votre interprétation du geste sur le tarot est intéressante mais elle rejoint de très près la première, puisqu'elle lui montre, alors, la même partie génitale. Quant à la ressemblance entre le vase grec et l'Amoureux du tarot, elle ne se résume pas à un homme entre deux femmes - des images de Dionysos entre deux femmes - et plus... -, j'en ai plein mon disque dur. Mais avec ce geste en plus, très peu en réalité. A la situation entre deux femmes s'ajoute surtout la similitude du geste de l'une d'elles sur le personnage masculin central (Dionysos ancien ou Bacchus jeune homme). Ainsi que la même idée suggérée pour l'autre femme, enlevée par un satyre pour un acte érotique ou belle et épanouie, sensuelle, faite pour l'amour... Moi, je vois la même femme, avant et après ce geste initiatique du bachisme. D'ailleurs le Conver-Camoin (Jodo) a conservé sur la tête de la femme de gauche une couronne de lierre, coiffe dionysiaque par excellence, dont le Conver-Grimaud (et autres Conver classiques) n'a conservé que le contour - le modèle était sans doute un peu abîmé à cet endroit.
Your interpretation of the gesture on the tarot is interesting but it joined very close first, since it shows him, then, same genitals. As for the resemblance enters the Greek vase and in love one with the tarot, it do not summarize with a man between two women - images of Dionysos between two women - and more… -, I have full my hard disk of it. But with this gesture moreover, very little actually. To the situation between two women especially the similarity is added gesture of the one of them on the character central masculine (old Dionysos or Bacchus young man). As well as the same suggested idea for the other woman, removed by a satyr for an erotic or beautiful act and opened out, sensual, made for the love… Me, I see the same woman, before and after this initiatory gesture of the bachism. Moreover Conver-Camoin (Jodo) preserved on the head of the woman of left a crown of ivy, caps dionysiaque par excellence, whose Conver-Grimaud (and other Conver traditional) did not preserve that contour - the model was undoubtedly damaged a little at this place.
Je sais que ma théorie de l'origine dionysiaque de l'imagerie du TdM est nouvelle et qu'elle peut surprendre, difficile à admettre dans la mesure où je suis encore le seul à la défendre et inconnu de tous. Mais elle peut très bien s'expliquer par une transmission avec le milieu du théâtre populaire, sillonnant les campagnes avec des comédies héritées des anciennes comédies latines, l'atellane essentiellement, qui deviendra plus tard la commedia dell'arte. Voir la fin du thread sur le Phallus et le Mat, ou je reconstitue la sortie du tarot.
I know that my theory of the dionysiaque origin of the imagery of TdM is new and that it can surprise, difficult to admit insofar as I am still the only one to defend it and unknown of all. But it can be very well explained by a transmission with the medium of the popular theatre, furrowing the campaigns with comedies inherited the old Latin comedies, the atellane primarily, which will become later the commedia dell' arte . See the end of the thread on the Phallus and the Mat in this forum, or I reconstitute the exit of the tarot.
Evohé !
Daimonax